Moa Thorneus

Mode, stil och shopping från norr

Vad är balsammetoden?

2011-12-17

Det var så många som undrade vad balsammetoden (BM) är så är lika bra att jag gör ett inlägg bara om det!
Egentligen är balsammetoden till för de som har lockigt hår. Men det sägs fungera bra på rakt hår också.
Balsammetoden går helt enkelt ut på att man ska sluta använda shampoo och bara tvätta håret med balsam.
Det kan låta äckligt och man kan tro att håret inte blir rent. Men det blir det faktiskt!

Man ska köpa balsam som är fritt från sulfater, silikoner, mineral oljor och alkohol. Alltså helt naturliga balsam.
Man köper först ett "sista shampoo" som man använder 1-2 gånger innan man börjar med BM. För att få bort alla Silikoner och oljor som man har i håret sen tidiager. Sedan slutar man helt med shampoo och använder då ett tvättbalsam och ett vårdbalsam.

BM är bra för dig som har torrt och risigt hår. Lockiga hår är automatiskt mer torra än raka hår. Så om man har lockigt hår och börjar med BM så framhävs lockarna betydligt mycket mer och håret ser friskare ut.
Jag vill prova BM då mitt hår är extremt torrt och skört. Det är väldigt frissigt och jag tappar mycket hår. BM kommer mest troligt göra mitt hår friskare och mycket mindre torrt. Men de gör också så att håret inte blir lika fettigt och man behöver inte tvätta håret lika ofta. Kommer självklart att skriva hur det fungerar och så!

För att läsa ännu mer kan du gå in på lockig.se! Där har jag lärt mig i princip allt.
Resultatet för tjejen som driver lockig.se!

Kommentarer (5)

johanna

2011-12-17

jag förstår mig inte riktigt på vad som är sulfater och inte, skulle du kunna lägga in nått tips på vilket shampoo och balsam du andvänder?:D

jennike

2011-12-18

men om du använder ricinoljan blir det inte svårt att få bort den då ? :D tänkte eftersom att jag oxå använder mig av oljan blev jag sugen på att testa det där men kan tänka mig att oljan blir svår att få ut då ? :)

filippa

2011-12-18

sv; oj, jag vet inte men det är några månader :)

matilda

2012-07-17

hej! har du testat balsammetoden än? Och fungerar den? kan man duscha varje dag utan att det blir fettigt i hårbotten med balsam? tacksam för svar, kramar!

Amanda

2012-11-28

Åh, otroligt! blev väldigt bra :)

Svar: Ja, eller hur! För henne i alla fall :)
Moa Thorneus

Kommentera inlägget










Moa

Moa Thorneus

Jag är en tjej född -95 som bor i Luleå, Norrbotten. I min blogg får ni följa min vardag, med fokus på mode, shopping och stil.

Senaste inläggen