Moa Thorneus

Mode, stil och shopping från norr

Goodbye Surfers, you've been so good

2014-10-30

Nu har vi varit i Surfers Paradise i fyra nätter och det är dags att fortsätta vår resa uppåt. Idag åker vi till Brisbane! Vi ska couchsurfa hos en kille som heter George, så det ska bli spännande. Vi har pratat med honom på facebook och i telefon och han verkar shysst! Och imorgon fredag vankas det halloweenfest med han och hans kompisar vilket ska bli jäkligt kul! Sista kvällen här i Surfers gick vi på en barrunda och träffade några andra svenskar och sedan ett gäng från Nya Zeeland som vi hängde med resten av kvällen. De tog med oss till en karaokebar där vi stannade och sjöng halva natten!

Surfers Paradise

2014-10-27

Andra dagen här i Surfers Paradise och staden blir bara bättre! Idag har vi legat på stranden hela förmiddagen och vi båda har lyckats bränna oss, trots att jag kör på 50+ solskydd (har äkta skandinavisk-blek-hy). Sedan tog vi ett dopp i poolen på hostlet och efter det drog vi in till stan och bara vandrade omkring. Riktiga promenadmänniskor har vi blivit här! Ikväll funderar vi på att hänga med två shyssta engelsmän som vi mötte i stan, men det återstår att se!

Beautiful Byron Bay

2014-10-26

Bästa Byron Bay, efter fyra nätter i denna mysiga stad kände vi oss klara och idag begav vi oss till Surfers Paradise. Byron bjöd på så mycket sol, fest och supersköna människor! Hade höga förväntningar på Byron och jag tyckte faktiskt att staden levde upp till dem. Vi besökte även Australiens östligaste punkt vilket var häftigt men sjukt jobbigt. Vi gick upp för branta trappor i 30 graders värme! Men det var verkligen värt det. Nu är vi lite slitna efter mycket festligheter så första dagen här i Surfers Paradise har vi bara tagit det lugnt. Imorgon ska vi lära känna denna stad bättre!

Första dagen i Byron Bay

2014-10-24

Vilken stad! Kan inte säga något annat. Vi käkade brunch på världens mysigaste café, på bilden ser ni något utav det godaste jag ätit under hela resan. En wrap med ägg, bacon och ost. Helt galet gott! Efter brunchen gick vi till stranden. Där låg vi och solade i några timmar och jag fick äntligen bada!! På kvällen gick vi till Cheeky Monkeys och käkade en $5 stek. Så gott och superbilligt! Planen var att bara käka middag och sedan dra hem, men vi träffade några störtsköna snubbar från Canberra som vi hängde med hela kvällen istället. Blev en så lyckad första dag i Byron, verkligen!

Port Macquarie

2014-10-23

Vi hade ett riktigt bra dygn i Port Macquarie och vädret var helt underbart! Vi bodde på YHA Ozzie Pozzie backpackers. Vilket var ett såååå mysigt hostel. Rekommenderar det till alla! Under dagen hyrde vi cyklar och cyklade runt vid vattnet med två killar från tyskland och england. Dagen efter for vi till Koala Hospital och tittade på koalar. De var så himla söta, jag dör! Sedan var det bara att hoppa på bussen mot Byron Bay.

Instagram pictures

2014-10-21

Efter en så himla bra vecka i Sydney är vi nu på resande fot igen. Vi har påbörjat vår östkusten resa och jag är så jäkla taggad! Nu sitter vi på Greyhound-bussen mot Port Macquarie där vi ska sova över en natt för att sedan fortsätta till Byron Bay imorgon. Här nedan har ni en liten sammanfattning från vår vecka down under! Följ mig på instagram @mthorneus! På flygplatsen! / Peppade tjejer i Hong Kong. / Kartan var uppe nästan hela tiden!
Sushirolls för 20kr! / Fick se vackra Opera huset. / Godaste mojiton på The Ivy!
Mysiga Darling Harbour / Helt magiskt fina Bondi Beach! / Köttbullar på IKEA.

IKEA

2014-10-21

Även fast ingen av oss har ens en gnutta av hemlängtan kände vi ändå att vi var tvungna att åka till IKEA när vi ändå var i Sydney. Så igår, en riktigt regning och sunkig måndag tog vi tåget till IKEA rhodes. Där käkade vi köttbullar med mos och köpte svenskt godis och kakor. Jag kände mig nästan som hemma när vi vandrade runt i den svenska butiken de hade där. Efter det mötte vi upp Brad (en kille vi lärt känna här) och drack sangria på en supermysig bar, sedan hann jag även träffa Adam en sväng innan det var dags att fara hem och packa. En riktigt bra sista dag i Sydney. Tråkigt men samtidigt så spännande att lämna Sydney!

Bondi Beach

2014-10-19

Idag har det varit den varmaste dagen på hela veckan så därför for vi till Bondi Beach. Det var så himla fint där. Dock var det inte så varmt att man ville bada men vi låg och solade i några timmar i alla fall. Sedan käkade vi lite och for tillbaka till hostlet. Igår var vi ut med Stina och Bea från Luleå eftersom att det var Stinas födelsedag (Grattis igen!!!). Vi for till Homebar i Darling Harbour och det var sjukt mycket folk och verkligen hur kul som helst! Imorgon är det sista dagen här i Sydney. Faktiskt rätt trist när man lärt känna folk och lärt sig hitta överallt. Men vem vet, vi kanske kommer tillbaka hit efter östkusten! Första stoppet på resan blir i alla fall Byron Bay. Ser verkligen fram emot det!

Darling Harbour

2014-10-17

Ännu en solig dag, så skönt! Igår var vi ut på The Ivy vilket var en otroligt fancy klubb med pool och öppet tak. Var hur trevligt som helst där! Träffade en superskönt kille som hette Adam som jag och Ebba ska träffa ikväll också. Så vi får se vad vi hittar på! Annars idag har vi bara strosat runt i Darling harbor och även i China town. Mysig dag!

Opera huset och Harbour bridge

2014-10-16

Vilken underbar dag vi har haft idag! Vi for till Circular Quay idag och fick se både Opera huset och Harbour bridge. Det var så himla vacker! Fick se en helt annan del av Sydney och blev helt förälskad. Så jäkla fint! Jag och Ebba vandrade runt i fyra timmar och bara njöt av utsikten. Nu ska vi laga middag och sedan ska vi träffa två luleåtjejer för att prova på Sydneys uteliv, närmare bestämt The Ivy! Spännande.

En dag i Bondi Junction

2014-10-15

Dag två i Sydney och vi börjar känna oss lite mer säkra på denna stad. Vädret är inte riktigt på vår sida tyvärr, det är mycket kallare än vi trodde ungefär 14 grader och väldigt blåsigt. Men enligt väderappen ska det vara sol imorgon så vi håller tummarna att det stämmer. Idag har vi vandrat runt lite i Paddington men vi lessnade snabbt då det var så kallt ute. Därför bestämmde vi oss för att ta bussen till Bondi Junction och direkt vi kom dit kände vi att här trivdes vi. Vi strosade runt på Westfield som är ett superstort shoppingcenter. Men som de snåla backpackers vi är köpte vi bara en sallad för 50 spänn. Nu är vi tillbaka på hostelet och ska käka chips och kolla på paradise hotel!

Sydney day one

2014-10-14

Imorse landade vi i Sydney och det kändes så overkligt. Att vi längtat så mycket efter detta och nu är vi faktiskt här. Det känns sjukt! Jag har haft blandade känslor idag. Allt är så nytt och Sydney är himla stort därför har det varit lite läskigt men samtidigt väldigt spännande. Idag har vi fixat ett nytt simkort så vi har internet och gratis sms och samtal. Vi har även vandrat runt lite i regnet och försökt få något slags intryck av Sydney som stad. Mer än så har vi inte orkat då vi båda har världens jetlag. Klockan är snart åtta på kvällen här och vi orkar knappt vara vakna längre. Ber om ursäkt för tråkiga mobilbilder. Imorgon ska vi åka till Opera huset så då blir det lite roligare! Hej så länge ♥

På resande fot

2014-10-12

Nu har vår långa resa mot Australien äntligen börjat! 40 timmar kommer det att ta med all flygtid och väntetid inräknat. Det kommer att vara jäkligt jobbigt, men så underbart när vi väl kommer fram. Just nu befinner vi oss i Helsingfors och ska vara här till klockan fyra då planet mot Hongkong går. I Sydney landar vi inte förrän måndagnatt svensk tid. Hoppas bara att alla flyg är i tid och att dessa 40 timmar kommer att gå snabbt! Är så peppad på att komma fram.
Moa

Moa Thorneus

Jag är en tjej född -95 som bor i Luleå, Norrbotten. I min blogg får ni följa min vardag, med fokus på mode, shopping och stil.