Moa Thorneus

Mode, stil och shopping från norr

7 DAGAR DETOX

2014-03-25

Hej fina ni! Hade tänkt berätta lite mer om detoxen som jag gjorde. Jag valde att göra den här detoxen för att jag har under de senaste veckorna ätit mycket onyttiga saker och kände helt enkelt att min kropp inte mådde bra på grund av det. Detoxen sa att den skulle rensa ut kroppen på skit och därför valde jag att göra den. Hade inte som avsikt att göra detta för att gå ner i vikt eller liknande, bara för att jag ville se om kroppen skulle må bättre. Däremot säger detoxen att man kan gå ner i vikt av den, från 4-8 kilo beroende på hur mycket skit man har i kroppen.
Regler:
- Ingen alkohol på dessa sju dagar
- Man måste dricka 10 glas vatten varje dag 
- Man får dricka svart kaffe
- Svart te
- Varmt vatten med lite citron/limejuice är ok
- Till grönsakerna är det ok att ha vitlök, citron och vinäger på som dressing. Och om ni måste så inte mer än en tesked med olja. 
 
Recept på soppan:
(Du får äta hur mycket du vill av denna soppa den dagen du ska äta den. Uppmuntras att äta mycket av den!). Dessa grönsaker är som bäst för din kropp. Men gillar du inte paprika går det bra att ta bort det och ersätta med några andra grönsaker. Men hoppa alla sorters bönor. Koka upp den. Smaka av så är den klar. 
- 0.8 L vatten
- 6 Stora lökar
- 2 gröna paprikor 
- 2 stora tomater (färsk eller konserverade)
- 1 vitkål
- 1 knippe selleri
- Smaksätt med färska kryddor/örter eller vanliga kryddor som du önskar 
 
Dag 1
All frukt - du får äta hur mycket frukt du vill förutom bananer. 
 
Dag 2
Till frukost ska du äta en stor potatis. Du får toppa den med en liten klick smör om du vill. Idag får man äta alla sorters grönsaker. Ät så mycket du orkar av både råa grönsaker eller kokta. 
 
Dag 3
Idag får du äta hur mycket grönsaker du vill och hur mycket frukt du vill. Men ingen potatis och inga bananer.
 
Dag 4
Idag ska du äta så många som åtta bananer och dricka tre glas mjölk. Detta kommer kombineras med den speciella soppan. Soppan får man äta hur mycket man vill av. 
 
Dag 5
Idag är det en festdag! Idag ska du äta två portioner av magert nötkött (140g vardera). Kombinera detta med sex hela tomater (tre per portion). Idag måste du dricka minst 1L vatten. Detta för att rensa ditt system på urinsyra som du kommer att producera. 
 
Dag 6
Idag kan du äta obegränsat med nötkött och grönsaker. Ät helhjärtat! 
 
Dag 7
Idag får du äta hur mycket långsamma kolhydrater (mathavre, bulgur, råris osv), grönsaker och fruktjuicer du vill.
Jag tyckte verkligen om den här detoxen. Det var enkelt att följa de olika dagarna och man behövde aldrig känna sig hungrig då man får äta i princip hur mycket man vill de olika dagarna. Första dagen som endast bestod av frukt kände jag mig ganska trött och matt, men annars har alla andra dagar gått jättebra. Eftersom att man dricker så pass mycket går man och kissar vääääldigt ofta, så var beredd på det haha! Jag valde att inte träna under detoxen, då man inte får i sig så mycket kalorier vilket gör att man också har mindre energi. Om man vill träna skulle jag i så fall rekommendera att man bara går ut på promenader. 
 
Måste säga att jag faktiskt känner stor skillnad på hur jag mår nu jämfört med innan. Jag känner mig inte alls lika uppsvälld och magen känns precis som den ska. Jag tycker även att sötsuget har minskat! Det bästa är väl att jag nu verkligen uppskattar att få äta mat!
 
Vågen visade 2,5kg mindre än veckan innan. Det är däremot ingenting som jag bryr mig speciellt mycket om! Tycker inte att de siffrorna säger någonting. Så nu vet ni hur det ligger till! Har ni några fågor är det bara att ställa. Puss! 

Kommentarer (4)

Tova

2014-03-26

åt du bara ekologiskt? annars åt du ju väldigt mycket gifter på den detoxen.

Svar: Nej, jag åt inte bara ekologiskt! Jag hittade detta schema på internet och verkade vara den lättaste detoxen som jag har sett. Därför jag valde denna!
Moa Thorneus

M O A

2014-03-31

Åhhh tack för tipset Moa :D

Svar: Hihi varsågod! :D
Moa Thorneus

Rebecka

2014-04-07

Hej! Vilken underbar detox, var hittade du den på nätet?

Svar: Hej! Ja, den var jättebra tyckte jag. Jag hittade den på dashas blogg - http://dasha.devote.se/blogs/28189526/cleansing-7-dagar-detox-.html. Hon hade hittat den någonstans på internet, vet inte var!
Moa Thorneus

hannah

2014-04-26

under dag 6 får man äta potatis då? :) kram

Svar: Nej, helst inte! :) Bara grönsaker och kött, kramkram!
Moa Thorneus

Kommentera inlägget










Moa

Moa Thorneus

Jag är en tjej född -95 som bor i Luleå, Norrbotten. I min blogg får ni följa min vardag, med fokus på mode, shopping och stil.

Senaste inläggen